De supermarktgiganten Albert Heijn en Jumbo voeren een felle strijd om de macht. Al veertig jaar lang is het eten of gegeten worden in supermarktland. In twee decennia tijd slinkt het aantal supermarktketens rap: van 46 naar 25. Albert Heijn domineert de markt met 895 winkels. Jumbo, een keten die tot tien jaar terug niemand buiten Brabant kende, ziet zich eerder al voor de keuze gesteld: groeien of op den duur verdwijnen. Het familiebedrijf kiest voor het eerste en voert een agressieve strategie van overnames. Jumbo opent de ene vestiging na de andere, tot 697 winkels nu. In juli bracht Albert Heijn Jumbo een gevoelige slag toe door samen met Vomar en Dekamarkt tientallen supermarkten over te nemen van Deen. Hoe verliep het overnameproces van winkelketen Deen? En wat betekent de overname voor Jumbo? Journalist Leonie Groen onderzoekt in deze longread de overname van de Deen.
Home » Publicaties » AH en Jumbo: de grote clash