De Vlaamse Christian Van Thillo heeft De Persgroep, zoals het bedrijf van zijn familie eerst heette, in tien jaar tijd van twee kranten en een belang in een Vlaamse commerciële zender weten uit te bouwen tot DPG Media, de grootste dagbladuitgever van Nederland, met titels als het AD, de Volkskrant en Trouw, en de regionale kranten van wijlen Wegener. Met zijn papieren kranten claimt DPG elke dag 3,4 miljoen Nederlanders te bereiken, en met de digitale edities nog eens 4,9 miljoen. Freelancers zijn onmisbaar geworden voor de invulling van DPG’s papieren en digitale platforms. Naast zo’n 1300 journalisten in vaste dienst houdt het concern in Nederland volgens eigen opgave 4500 freelancers aan het werk, vooral bij zijn regionale kranten. Ondanks het feit dat freelancers onmisbaar zijn voor DPG, zijn zij er zelf niet op vooruit gegaan. Is er nog sprake van vrije concurrentie, nu het bedrijf van Christian Van Thillo zo’n dominante marktpositie heeft? En is er wel ruimte voor freelancers om hun positie te bevechten? Kim van Keken en Joost Ramaer van Collectief Spit zochten het uit.
Home » Publicaties » Krantenkoning Christian Van Thillo