Amsterdam verwijdert jaarlijks zo’n 75 duizend fietsen die verkeerd geparkeerd staan, als wrak worden aangemerkt, of langer dan zes weken in een rek staan van de openbare weg. Deze gaan vervolgens naar het Fietsendepot van de gemeente. Om zelf geen zorg meer te hoeven dragen voor het verhandelen van fietsen die niet door de eigenaar worden opgehaald uit het depot (zo’n 80 procent), schreef de gemeente in 2015 een aanbesteding uit. Deze werd gewonnen door één partij: het bedrijf van een ex-gemeenteambtenaar. Hoe heeft dit bedrijf het monopolie gekregen op de opkoop en verkoop van alle overgebleven fietsen in het Fietsdepot Amsterdam? Hoe gaat het bedrijf te werk? En wat zijn de gevolgen van dit monopolie voor de lokale en regionale fietshandel? Journalisten David Stam en Anna van Diest zochten het uit en reconstrueerden hoe één man een sleutelpositie op de lucratieve fietsenmarkt in de schoot geworpen kreeg.
Home » Publicaties » Monopolie fietsenhandel bij Amsterdamse Fietsendepot